Cele:
• zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze stosowaniem BIP’u do udostępniania informacji publicznej;
• zapoznanie się z podstawowymi terminami i definicjami z zakresu informacji publicznej; zapoznanie się wymogami prawnymi i technicznymi przy tworzeniu BIP’ów;
• zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej;
• Uzyskanie podstawowych informacji nt. zasad dostępności cyfrowej Biuletynu;
• zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze dostosowaniem BIP’u do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej oraz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
• zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej po zmianach wymaganych ww. ustawami.
Adresaci szkolenia:
• wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
• osoby prowadzące BIP;
• członkowie zespołów redakcyjnych BIP;
• administratorzy stron podmiotowych.
I. Podstawy prawne prowadzenia BIP
1. Kto ma obowiązek prowadzić BIP
2. kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej
3. Informacje publikowane w BIP – obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej
4. Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej
5. BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
II. BIP- zagadnienia praktyczne
1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA
2. Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury
3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
4. Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje – sposób wypełniania metryczki.
5. Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie)
6. Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych?
7. efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym,
8. urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www
9. obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP,
10. standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA,
11. jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje – sposób wypełniania metryczki,
12. kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
III. Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej
1. Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń,
2. Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów,
3. Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
4. Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
5. Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
6. Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli,
7. Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne,
8. Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka
9. Jak poinformować o tym czego zabrakło w Biuletynie?
IV. Ograniczenia na stronach BIP
1. Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne,
2. Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych?
3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
V. BIP a ustawa o dostępności cyfrowej
1. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej BIP;
2. Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
3. Deklaracja dostępności? Co to jest i gdzie ją zamieścić?
4. Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji;
5. Sankcje przewidziane przepisami prawa;
6. Dobre praktyki.
VI. BIP a ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
– Język migowy,
– Alfabet Braille’a,
– zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej,
– pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu,
– wysoki kontrast,
2. Dobre praktyki.
VII. Przykłady dostosowania stron BIP do wymogów ustaw
VIII. Dyskusja
Prowadzący: Adam Parysz
Spec. Archiwalna i Zarządzanie Dokumentacją, Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Specjalista ds. Archiwizacji w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleo z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych i prawa archiwalnego ( m. in. Nowelizacje ustaw archiwalnych) dla wielu instytucji paostwowych, samorządowych i firm prywatnych ( m.in. UOKiK, Komenda Główna Policji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Arcelormittal, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa, Akademia Górniczo-Hutnicza)
03.10.2022 w godz. 10:00-15:00
16.11.2022 w godz. 10:00-15:00
Szczegóły szkolenia oraz logowania zostaną Państwu przedstawione po dokonaniu zgłoszenia. Najpóźniej na dwa dni przed planowanym szkoleniem online.
Na 2-3 dni przed samym szkoleniem będziemy się z Państwem kontaktowali telefonicznie Jeżeli nie będzie kontaktu z naszej firmy to na 1 dzień przed szkoleniem prosimy o kontakt z Państwa strony
Całkowity koszt uczestnictwa wynosi w przypadku zgłoszenia:
*1 osoby 360 zł netto
*2 osób 340 zł netto/osoba
*3 osób 320 zł netto/osoba
Do podanych cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku podpisania oświadczenia znajdującego się w karcie zgłoszeniowej.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |